Yeti

IMG_2085.JPG

November is Bijzondere Beestige Boeken Maand op Wonderlandbyalice. Yeti is de nieuwe boekenheld van de Franse illustratrice Rébecca Dautremer en haar echtgenoot-auteur Taï-Marc Le Thanh. Rébecca Dautemer is zo’n beetje mijn beste boekenvriendin, sinds ik haar boeken bij Davidsfonds/Infodok mocht promoten als persverantwoordelijke enkele jaren geleden. Op de uitgeverij  waren we als kinderen zo blij met nieuwe pareltjes van haar hand, keken onze ogen steeds opnieuw uit en waren wonderlijk fier op elke vertaling met haar naam erop.

En nu is er de bijzondere Yeti (zo heeft Dautremer al veel bijzondere boekenhelden op papier gezet). In haar zo eigen magische, dromerige stijl. Haar illustraties vertellen het verhaal, creeëren dynamiek en ritme. In verschillende tinten grijs, groen, bruin en rood, maar nooit hel of fel van kleur. Haar kleuren zijn warm en melancholisch, in haar compostities wisselt ze confronterende close-ups van personages af met weidse decors en landschappen.

Al zolang ik me kan herinneren, vraag ik me af of hij echt bestaat.

Het is net of de Yeti haar overal volgt, ze denkt altijd aan hem. Op de fiets, op de bus, tijdens de reis. Ze is op zoek naar hem, en trekt naar een gevaarlijke berg.

Ik bereik de top. Enfin, ik denk niet dat ik nog hoger kan. 

En dan is hij daar, net als ze denkt dat hij haar in de steek liet.

Liefde, niets dan liefde voor dit surrealistische boek, deze magische zoektocht en deze bizarre vriendschap. Balanceren op de grens tussen droom en werkelijkheid.

Yeti (Auteur: Taï-Marc Le Thanh – Illstrator: Rébecca Dautremer – Davidsfonds/Infodok – 2016)

Geef een reactie

