Blogtour: Marie, codenaam Jeanne

IMG_2931.JPG

Marie. Codenaam: Jeanne, de nieuwe YA van Marc de Bel is bezig aan een blogtour langs 9 Vlaamse en Nederlandse boekenblogs. Wonderlandbyalice was in de wolken om als een van de eerste lezers deze knappe en enorm pakkende historische (jeugd)roman te mogen ontdekken…

Marc de Bel ken ik al jaren (en ik ben heus niet de enige, denk ik). Eerst van zijn enorm populaire kinderboekenhelden: Blinker, de zusjes Kriegel, de Boeboeks, Alexander uit Het ei van oom Trotter…. Ik verslond hun verhalen, net als mijn klasgenootjes dat deden in die tijd. Later leerde ik Marc de Bel zelf kennen en kreeg ik de kans om met hem te gaan samenwerken op de uitgeverij waar ik toen werkte. De beste herinneringen heb ik aan de Antwerpse boekenbeurzen waar lange rijen fans stonden aan te schuiven. En nu kom ik Marc opnieuw tegen, in het jaar waarin de 30ste verjaardag van Het ei van oom Trotter wordt gevierd, met zijn historische Young Adult romans. Zijn verhalen en schrijfstijl zijn over de jaren heen veranderd, en daar kijk ik in bewondering naar…

16865018_497083127346673_5142163702028028790_n

Het derde boek in de Pauwels trilogie is een schot in de roos wat mij betreft. Voor de vorige titels kreeg de Bel trouwens ook bekroningen: Mette won de Inclusieve Griffel vorig jaar, en dan was er nog Ule die de kleine Cervantes won. Hooggespannen zijn de verwachtingen voor Marie als uitgeverij Van Halewyck vraagt om het manuscript in première te gaan lezen…

 

 

 

Flashback naar de laatste twee jaren van de WOII, in 1944 en 1945. Marie Pauwels groeit op op een boerderij in het Vlaamse Meenbeek (en dat is behoorlijk anders dan de jaren ervoor die ze in Amerika doorbracht). Hoe idyllisch verhaal ook begint, hoe pakkender en hoe meer het je naar de keel grijpt nadien… Marie ontdekt de prille verliefdheid als ze in Nolle meer dan een vriend gaat zien, en ook voor haar vriendin Mira en Marie’s broer Fiele lijkt het leven rooskleurig. Maar dan hebben we het niet over de kleine barsten in hun geluk, gevormd door de oorlog die zich ook op ‘den buiten’ stilletjes laat zien, in de Canadese piloot die in hun schuur verborgen zit, of in de kleine verzetsdaden die Marie en haar vrienden ondernemen. In de rest van Europa woekert de oorlog meedogenloos verder. En dan ontploft ook in hun dorp  de figuurlijke bom als plaatselijke collaborateurs het dorp willen straffen voor de dood van hun zoon. De vier jonge vrienden worden, na een tussenstop in  de gevangenis van Sint-Gillis, op transport naar Duitsland gezet. Een helse tocht die de jongens en meisjes apart moeten ondergaan. Eindbestemming is Ravensbrück, het kamp waar Mira en Marie dagelijks geschopt, geslagen, vernederd worden, waar honger, kou, pijn, zware arbeid troef zijn. Maar waar hoop, liefde en vriendschap niet verdwijnen. Muziek houdt de vriendinnen overeind en verschillende liedjes lopen als rode draden doorheen dit enorm aangrijpende verhaal. De bevrijding door de Amerikanen komt steeds dichterbij, zullen Marie en Mira deze helse en onmenselijke ervaring levend doorkomen?

De Bel zet een sterk historisch verhaal neer, waar fictie realiteit ontmoet, waar liefde, drama en spanning de hoofdrol spelen én waar authenticiteit overheerst. Een overtuigend, volks, vlaams, meeslepend, levensecht boek dat je pakt en ontroert. Eén waar humor, warmte en muziek je overeind houden. Persoonlijk ben ik fan van de ritmische nummers van The Andrew Sisters én van de magie van Wonderland (en het Witte konijn), en laten die nu net de houvast van Marie en Mira zijn in dit boek. Marie is een soort Jeanne d’Arc in haar tijd, een sterk, vrouwelijk hoofdpersonage. De verschillende stukjes uit het verhaal van Jeanne d’Arc, de liedjesteksten, foto’s en dagboekfragmenten geven vaart aan de verschillende hoofdstukken en breken de keiharde setting van dit lijvige boek. Hoeveel ik het ook onder worden probeer te brengen, ik word er ook vooral heel stil van…

Marie, codenaam Jeanne (Auteur: Marc de Bel – Van Halewyck – 2017)

IMG_3108.JPG

Geef een reactie

