Ik zie, ik zie…

ik zie
credits foto Maaike Debels

Als je goed genoeg kijkt, zien je vaak wonderlijke dingen, die je eerst helemaal niet opmerkte. Komt dat zien, komt dat zien: Wonderlandbyalice geeft je een unieke kijk in deze twee blikvangers.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet (Auteur en illustrator: Agnese Baruzzi – De vier windstreken – 2017)

 

Koddig en kleurrijk kleuterboek. Stevig karton, met flapjes. Om te leren tellen, om  etenswaren én dieren te leren benoemen en om kleur te herkennen. Flappen veranderen 1 donut om in 1 kat, en van 1 aardbei komen maar liefst 5 exotische vogels. 1 citroen verandert in  10 knalgele kuikens. Bij het omdraaien van een flapje kan je telkens een leuk raadspel spelen. Verrassend is het sowieso! Van 1 naar 10, van 10 lekkere hapjes naar 10 kleurige dieren.

Qua topic en uitvoering perfect voor kleuters en peuters. Kleurig en vol fantasie. Leerrijk en plezant. Met dit kartonboek leer je zo veel meer te zien…

Moet je zien! (Auteur en illustrator: Milja Praagman – Leopold – 2017)

Als Egel een tak vindt, slaat zijn fantasie op hol. Het wordt een zwaard, maar niemand wil met hem een potje vechten. Als hij valt, wordt de tak een kruk. Daarna wordt de tak een hengel en een tentstok. Maar zijn vrienden hebben enkel ook voor het mobieltje dat ze vonden… Tot de regen hen ook in de tent jaagt en de magie van de tak iedereen betovert.

Wat een herkenbaar boek is dit. Iedereen raakt zo in de ban van de mobiele wereld, dat we gsm en laptop verkiezen boven een gewoon voorwerp of speeltje. De tak staat voor fantasie en verbeelding, voor samen spelen en ondernemend zijn, voor natuur en vriendschap. En dat heeft Milja Praagman op een heel speelse en begrijpelijke manier verwoordt. Soms moet je goed kijken, en dan veranderen dingen in iets heel anders. En dan ontstaat er magie en verwondering! Wat een leuk voorleesverhaal is, is ook een wijze les voor grote mensen 😉 De illustraties van Praagman zijn heel vertederend, de dierenfiguren heel speels en beweeglijk. Sterk in hun eenvoud, met kleine details in de decors. Met een groot hart voor alles en iedereen, deze titel van Praagman.

Meer reviews van Milja Praagman? Beterschap en Ik ben geen boek. Ik ben geen hond

Leuke boekentrailer?

Een gedachte over “Ik zie, ik zie…

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑